Arte et Marte,
czyli z fortecznego archiwum
  • pl
  • en
  • de
  • ua
Bastion III musiał robić najbardziej imponujące wrażenie w twierdzy, mimo że nie był największy. Właśnie w swej wczesnej 
Widok Bastionu III przed rokiem 1842.
postaci, po przebudowie w okresie Księstwa Warszawskiego, która zachowała jego XVII-wieczny charakter, uwiecznił go na wspaniałej akwareli Jan Paweł Lelewel. Uchwycił on bardzo ciekawy moment w czasie modernizacji twierdzy. Widoczny po lewej Bastion IV został już przebudowany, o czym świadczy wprowdzonona galeria z licznymi strzelnicami. Bastion III panuje jednak dalej nad mokradłami, pozostałymi po tzw. „Małej Zalewie” – rozlewiskach rzeki Łabuńki przed zachodnim frontem twierdzy. Bastion III nadal ma wyniosłą część centralną, jakby nadszaniec, oraz obniżone barki. Zwraca uwagę niski mur skarpowy i olbrzymi ziemny wał, zapewne podniesiony w czasie wzmacniania twierdzy w okresie Księstwa Warszawskiego. Bastion w takiej postaci był groźnym stanowiskiem dla artylerii i strzelców, w dodatku bardzo odpornym na ostrzał ówczesnych dział.

Galeria zdjęć

  • Widok Bastionu III przed rokiem 1842. Po przebudowach z początku wieku XIX, lecz zachowujący jeszcze cechy dwupoziomowego bastionu Jana Michała Linka. Akwarela Jana Pawła Lelewela, być może również częściowo wyidealizowana.

    Po przebudowach z początku wieku XIX, lecz zachowujący jeszcze cechy dwupoziomowego bastionu Jana Michała Linka. Akwarela Jana Pawła Lelewela, być może również częściowo wyidealizowana.

  • Rawelin przed Bramą Szczebrzeską i Bastion III po przebudowie. Stan zgodny z projektem Jana Mallet-Malletskiego z roku 1825, jednak rysunek Jana Pawła Lelewela jest nieco fantastyczny. Pokazuje wyidealizowany krajobraz i wielką kaponierę przed czołem Bastionu III, która nigdy nie została zrealizowana.

    Stan zgodny z projektem Jana Mallet-Malletskiego z roku 1825, jednak rysunek Jana Pawła Lelewela jest nieco fantastyczny. Pokazuje wyidealizowany krajobraz i wielką kaponierę przed czołem Bastionu III, która nigdy nie została zrealizowana.

  • Wizualizacja projektu Jana Mallet-Malletskiego jednej z trzech wielkich kaponier, namalowana przez Jana Pawła Lelewela. Taka właśnie miała stać przed czołem Bastionu III, lecz od jej realizacji odstąpiono.

    Taka właśnie miała stać przed czołem Bastionu III, lecz od jej realizacji odstąpiono.


Proszę czekać... Proszę czekać...