Arte et Marte,
czyli z fortecznego archiwum
  • pl
  • en
  • de
  • ua
W Zamościu już w XVII w. umocnienia bastionowe od północy i wschodu były osłonięte przedwałem*, następnie na zewnątrz fosy przedstokiem* z placami broni*. W XVIII w. na dalekim przedpolu od wschodu usypano ziemny wał z dwuramiennikami* osłaniający
Most zwodzony wprowadzający na lunetę przed Bramą Lubelską Nową – na akwareli Jana Pawła Lelewela.
dodatkowo miasto od strony największego zagrożenia, dodatkowo wprowadzono też redutę* na wyspie Wielkiej Zalewy od południa. Po zdobyciu twierdzy w 1809 r. inżynierowie francuscy z płk J. Malletem rozpoczęli budowę kompleksu fortyfikacji zewnętrznych: rawelinów*, słoniczół*, dwuramienników* i lunet*. Prace te kontynuowane były przez tego samego fortyfikatora (już jako gen. Jana Malleta-Malletskiego w służbie Królestwa Kongresowego) i jego następców, aż do lat 50-tych XIX w.
luneta* przed frontem północno-wschodnim powstała w latach 1809-1813, w latach 1825-1831 i około 1855 r. została przekształcona z wprowadzeniem do wnętrza lunety - reduty* ze stanowiskiem artyleryjskim, przypuszczalnie dla dużego moździerza. Po zniesieniu twierdzy luneta z redutą zostały zniwelowane, w przybliżeniu w jej miejscu wystawiono budynek koszarowy.

Galeria zdjęć

  • Trzy  wielkie  lunety  północnego  frontu  Twierdzy  Zamość. Odziedziczone  po okresie Księstwa Warszawskiego, rozwijane przez całą 1. połowę wieku XIX, lecz nigdy nie doprowadzone do pełnej, przewidzianej w planie formy. Lunety pełniły funkcje rozbudowanych rawelinów.

    Odziedziczone po okresie Księstwa Warszawskiego, rozwijane przez całą 1. połowę wieku XIX, lecz nigdy nie doprowadzone do pełnej, przewidzianej w planie formy. Lunety pełniły funkcje rozbudowanych rawelinów.

  • Największa z lunet, pomiędzy Bastionami VI i VII – tu na planie z 1847 r. Ukazującym   ją   aż   z   dwoma,   współosiowymi,   murowanymi   redutami. W rzeczywistości zrealizowano tylko jedną z nich i to wyłącznie w formie ziemnej.

    Ukazującym ją aż z dwoma, współosiowymi, murowanymi redutami. W rzeczywistości zrealizowano tylko jedną z nich i to wyłącznie w formie ziemnej.

  • Rysunek Bramy Lubelskiej Nowej z roku 1845.

  • Widok Zamościa wzdłuż osi traktu lubelskiego. Tak miała wyglądać twierdza po całkowitym zrealizowaniu projektu J. Mallet-Malletskiego - na akwareli Jana Pawła Lelewela.

    Tak miała wyglądać twierdza po całkowitym zrealizowaniu projektu J. Mallet-Malletskiego - na akwareli Jana Pawła Lelewela.

  • Most zwodzony wprowadzający na lunetę przed Bramą Lubelską Nową – na akwareli Jana Pawła Lelewela.

  • Elewacja od strony pólnocnej Bramy  Lubelskiej  Nowej  –  na  akwareli  Jana  Pawła Lelewela.

  • Elewacja od strony południowej Bramy  Lubelskiej  Nowej  –  na  akwareli  Jana  Pawła Lelewela.


Proszę czekać... Proszę czekać...